τεχνη

Μουσική και κινηματογράφος...

Στις αρχές του 20ου αιώνα ξεκινούν τα πρώτα βήματα του κινηματογράφου. Η μουσική προϋπήρχε έχοντας  βαθιά σχέση με σχετικά θεάματα. Από την αρχή,η μουσική μαζί με την σκηνοθεσία και τους ηθοποιούς αναδείχτηκε σε ένα από τα ποιο σημαντικά συστατικά μιας κινηματογραφικής ταινίας.
Είχε τη δύναμη να εκφράζει οποιοδήποτε συναίσθημα δίπλα στην εικόνα. Ο κινηματογράφος στην εξέλιξή του αφομοίωσε πολλές τέχνες και τεχνολογίες, η εικόνα,ο λόγος,η κίνηση,ο ήχος και η μουσική αλληλεπιδρούν.  Με την εμφάνιση του κινηματογράφου,τις εικόνες συνόδευε κάποιο πιάνο ή ολόκληρη ορχήστρα. Η όλη διαδικασία αποτελούσε μέρος της προβολής και δεν ήταν ενσωματωμένη στην ταινία.
Τα θέματά της ήταν αποσπάσματα κλασσικών έργων ή μελωδίες από τραγούδια. Μετά εμφανίζονται και ειδικά διαμορφωμένες για την ταινία συνθέσεις. Η μεγάλη αλλαγή έγινε γύρω στην δεκαετία του ’30 όταν ο βωβός κινηματογράφος μετατράπηκε σε ομιλούντα. Από τις αρχές του 1930 ο κινηματογράφος μπαίνει στην χρυσή του εποχή.
Οι κινηματογραφικές εταιρίες μετατρέπονται σε κολοσσιαίες βιομηχανίες. Αυτή την έκρηξη ακολουθεί όπως είναι φυσικό και η κινηματογραφική μουσική. Εδραιώνεται πλέον ως μορφή υψηλής τέχνης και βοηθάει το πέρασμα της σοβαρής μουσικής στο κοινό. Το Χόλιγουντ  γίνεται έδρα συνάντησης και δημιουργίας σπουδαίων μουσικών. Παράλληλα η τεχνολογία επιτρέπει στον συνθέτη να σχεδιάζει τη μουσική πάνω στη εικόνα με ακριβή συγχρονισμό.
Φτάνοντας στη δεκαετία του ’60 μια νέα γενιά συνθετών φέρνουν νέα πνοή και ιδέες και υπηρετούν την τάση προς ποπ και ροκ κουλτούρα. Στο τέλος της δεκαετίας του ’70 η αποδοχή νέων ρευμάτων πλούτισαν την κινηματογραφική μουσική. Οι συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων επανεμφανίζονται.
Στη συνέχεια,έχουμε την εισβολή των ηλεκρονικών μέσων [συνθεσάιζερ-ηλεκρονικός υπολογιστής] .
Σήμερα,η απαραίτητη πρόβλεψη για την πολυχρηστικότητα της ταινίας έχει επηρεάσει την τέχνη του κινηματογράφου αλλά και της μουσικής του,έτσι η μουσική μεταμορφώνεται για να μπορέσει να λειτουργήσει τόσο στην κινηματογραφική αίθουσα όσο και στο γρήγορο περιβάλλον της τηλεόρασης.
Στην δημιουργία της ταινίας και στις λεπτές σχέσεις του συνθέτη με τον σκηνοθέτη,ο τελευταίος είναι αυτός που έχει τον αποφασιστικό λόγο. Ο συνθέτης επιλέγεται από τη φήμη,το ταλέντο και τον επαγγελματισμό του. Για να θεωρηθεί ολοκληρωμένος ένας συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής,χρειάζεται να γνωρίζει την ιστορία της μουσικής και να έχει πλήρη εικόνα της κινηματογραφικής διαδικασίας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορεί να εκφράζεται μέσω της μουσικής σε ψυχολογικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Η μουσική έχει τη δύναμη να εκφράσει οποιαδήποτε κατάσταση και να χρωματίσει οποιαδήποτε συναισθηματική χροιά. Μεταφέρει μηνύματα,αποκαλύπτει κρυφές σκέψεις και συναισθήματα συμπληρώνοντας τον διάλογο.

                                                                                              Ράνια Τσοχατζή
Πηγή:΄΄Ένας αιώνας κινηματογραφικής μουσικής΄΄Του Αλέξανδρου Μουζά.
 Και-      Βιβλίο ύλης για την Α’λυκείου.


About labros giotis

Από το Blogger.